torsdag 9 juni 2011

Träning för kvinnor och för män

Det är oerhört intressant att se hur träning säljs ut som koncept till kvinnor respektive till män.
Det är intressant eftersom det inte finns en skillnad i hur man ska träna för att uppnå liknande resultat eftersom människokroppen är byggd på ett sätt. Klart att hormoner etc till viss del gör skillnad men för att göra en enkel bild av vad jag menar - muskelfästena på kroppen skiljer sig inte och kvinnor har inte färre muskler än män.
När det gäller hur tränade personer ser ut så finns det starka röster om att tränade killar är si och så snygga och de ska vara tränade på ett visst sätt med magrutor etc. Men när det kommer till hur en tränad kvinna ska se ut blir iaf jag yr i skallen. Muskler ska de inte ha, tränade ska de vara men på alla vanliga kommersiella bilder man ser har det inte tränats en sekund. Kvinnor med muskler är rent av fult enligt vissa och debatten är aggressiv och hätsk.
Jag var i en tidningsbutik häromdagen och kollade på tidningsomslag och slogs av tanken att det är så himla olika trots att vi människor inte är så olika som dessa framsidor vill visa.
Här har vi ett litet axplock:






Dessa tidningar är bara ett exempel men visar att kvinnor ska bygga sin kropp för att behaga någon annan och bränna en massa fett och män ska träna för att bli stora och starka.
Den här typen av omslag och syn på träning skapar bara ännu större grund för klassiska myter som ex att man kan få en platt mage om man endast tränar magen eller att bara man går in på ett gym som kvinna kommer man gå ut som Hulken och därför är det bättre att stå på en crosstrainer och ha en behaglig hastighet typ 3 av 20 och stå där i 40min utan att ta i och sen vara nöjd för att man ju har tränat.
För att uppnå bra träningsresultat som genererar en snygg kropp - oavsett hur din definition av det är - krävs det svett. Rätt träning och rätt kost är det bästa sättet till en välmående kropp och ett lugnt och balanserat sinne.
Jag blir trött på alla som försöker sälja ut träning för kvinnor som ett fettreducerande komplement till dieten och inte som en del av vardagen och en viktig del av livet. Och jag är minst lika trött på att träning för män säljs ut som "bli-Hulken-på-nolltid".

Kroppen är det bästa och enda instrument vi har. Ta vara på den!

Träna hårt!
Eder K

2 kommentarer:

  1. Du belyser frågan mycket väl! Jag håller helt med dig. Är trist att se att det inte ens i träningsvärlden går att vara fredad från de satans könsstereotyperna. Det är en viktig fråga, där signalerna som sänds ut från tidningar kan spela stor roll. Precis som du skriver vågar många tjejer inte "ta i" på gymet av rädsla för att "bli biffar". Skriv mer om sånt! Är mycket intressant att läsa just med tanke på att du är kunnig inom träning :)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa! Jag har själv aldrig tänkt på att jag "inte vill ta i" när jag tränar för att jag kan bli för biffig. Det krävs mycket träning för tjejer innan man ens börjar se biffig ut, så himla fånigt att tänka på det sättet. Det viktigaste är ju dessutom -såklart- att man är hälsosam, pigg och frisk, inte att man har muskler som ser ut på ett visst sätt. Herregud.

    SvaraRadera