tisdag 22 november 2011

Boxningens framtid

Internationella boxningsförbundet AIBA har under en kongress beslutat att från 2013 skall huvudskyddet av på herrseniorerna. Anledning - kunna se sina favoriters ansikten bättre.

Amatörboxning
Inom amatörboxningen har man huvudskydd, går fler matcher per år, kanske flera under kort tid tex under en turnering etc. Inom proffsboxningen har man inget huvudskydd men går bara en handfull matcher per år. När man har huvudskydd så minskar risken för allvarliga smällar mot huvudet, men även minskar risken avsevärt för sk cuts. En proffsboxare hinner läka sina sår mellan matcherna och nya cuts uppstår inte lika lätt. Däremot en amatörboxare som är med i en turnering har inte samma tid för att läka sina sår och ett sår som boxaren får under första matchen kommer med all säkerhet att gå upp under match nummer två. Skulle detta ske under en turnering så som OS, kommer amatörboxaren med ett blödande sår förlora matchen eftersom den avbryts av domaren eftersom såret anses för djupt för att den tävlande ska kunna fortsätta.
Proffsboxning
AIBAs beslut innebär att man kommer att kunna se favoriternas ansikten, men favoriterna kanske inte kommer att komma till finalen eftersom de spräcker ögonbrynet och såret anses för djupt för att de ska kunna fortsätta. Varför har man ändrat reglerna på detta sätt? Men framför allt, varför ifrågasatte inte det svenska boxningsförbundet som var närvarande inte detta beslut?
Vem bryr sig? Förutom jag, så tror jag att alla som är intresserade av amatörsport där det handlar om skicklighet, teknik och träning och inte dåliga beslut som missgynnar tävlingen.

Boxningens framtid inom OS kanske är hotad. OS är en fredlig tillställning där publiken inte vill se blod och huvudskydden som skyddar mot just cuts borde få, enligt min mening, stanna kvar inom amatörboxningen.

En annan intressant sak, minst lika viktig, om inte viktigare, är att AIBA diskuterar klädseln inom boxningen för kvinnor. Under kongressen  röstades även viljeriktningen för att kvinnor ska fightas i minikjolar igenom. Inte heller detta ifrågasattes av det svenska boxningsförbundet. Något jag tycker är fruktansvärt pinsamt. Jag vet inte hur jag ska kommentera detta på ett vettigt sätt eftersom ett sådant beslut inte bara är sexistiskt, förnedrande och hör inte hemma inom sportsammanhang.
Sport handlar om sport som jag tidigare har sagt, inte om sex. Kan inte alla gubbar inom alla olika typer av kommittéer, förbund och annat styrande och ställande snart lära sig skillnaden?
Det skulle gynna all sport.

Tack Angelica Söderberg för din krönika i Fighter Magazine nummer 10/2011

Det var allt från mig!
/K

2 kommentarer:

  1. Känner mig ansvarig för "vem bryr sig"-kommentaren. Du förklarar ptoblematiken väl så att även en okunnig som jag fattar!

    SvaraRadera
  2. Jag borde också tillägga att det var just huvudskydden som gjorde att amatörboxningen blev en del av OS.

    C - det är sant, men provokation är bra ibland

    SvaraRadera