torsdag 17 november 2011

Debatt i kvällsöppet

Igår höll tv4 en debatt, i programmet Kvällsöppet, om MMA - "Offentlig misshandel eller sport?"
Läkare, oroliga föräldrar, (en) sönderslagen (aning intolerant och icke respekterande) boxare och mer sakliga företrädare för MMA-förbundet och utövare av sporten diskuterade MMAs risker.
Intressant, men inget nytt.
Hanna Sillén

MMA, mixed martial arts, är precis som det låter, en blandning av olika kampsporter. Slag med händer och armbågar, sparkar och knän är tillåtna, likt boxning, thai-boxning och kickboxning. Utöver detta är kast,  låsningar (där man isolerar exempelvis en arm ock låser den i en position som förhindrar rörelse) och strypningar tillåtna, taget från "matt-sporter" som judo, ju-jitsu mm. Vinner gör man via poäng, knock-out, domaren bryter eller att motståndaren ger upp.
Tidigare varianter är bla den brasilianska sporten vale tudo.



Riskidrott?
MMA är en omdebatterad sport av den enkla anledningen att det är ett tydligt exempel på de risker som finns inom sporten. Inom de flesta sporter finns det självklara risker som inte är lika välexponerade, exempelvis fälttävlan, handboll, ishockey. Dödsfall kan förekomma inom olika sporter av olika orsaker. MMA har hittills, mig veterligen, bara haft ett. Så som Hanna Sillén sa under debatten så tränar utövarna för att inte bli träffade, för att skydda sig, för att lösa den situationen de har framför sig.


MMA för ett otränat öga kan framstå som brutalt, vulgärt, idiotiskt. Själv tyckte jag att det var fruktansvärt första gången jag såg sporten. Jag förstod inte hur man kunde tillåta detta. Men efter att jag satt mig in i teknik, regelverk och attityden har jag förstått och ser vad det handlar om. Det handlar bara om teknik. Nästa drag. Nästa rörelse. Domaren ser vad som händer, är erfaren och vet när det är dags att bryta. Visst ibland går det snabbt men regelverket är strängt och genomarbetat. Domaren är där för säkerhetens skull, likaså läkarna och all träning innan. Det är inte ett gatuslagsmål vi talar om, utan helt enkelt en sport.
Ingen tvingar dig att titta, ingen tvingar dig att vara med.
MMA är en sport som vilken annan.

/K

1 kommentar:

  1. Du är klok, pragmatisk och ger en välavvägd syn på s.k "farliga idrotter".

    SvaraRadera