tisdag 8 februari 2011

indelning

Människor vill ha det enkelt för sig. Allt skapas för att underlätta för mänskligheten.
Linné, en man de flesta svenskar har sett då han poserar på hundringen, var en riktig höjdare på det där med att dela in. Han skapade ett system genom vilket han delade in både flora och fauna. Han delade även in människor. Han kunde gjort med människor likadant som med djur och växter, dvs endast ange objektiv fakta. Men Linné valde att sträcka sig ett steg längre. Han valde att ge de olika raserna lite olika beskrivningar grundade på hur han uppfattade dem. Europeanus var stark, blek. Afrikanus långsam, Asiaticus girig. Eftersom Linné var en framgångsrik och hyllad vetenskapsman levde den här föreställningen kvar väldigt läge och kom att prägla hur man såg på sina medmänniskor i andra delar av världen. Linné skapade ett system för att underlätta för mänskligheten. Människor vill ha det enkelt för sig. Istället för att verkligen undersöka och se efter valde man att förlita sig på Linné.
Sverige har spelat roll gällande utvecklingen av rasteorier. Linné och Rasbiologiska institutet är två bra exempel på detta. Vi vet alla vilka hemska konsekvenser ett tänkande som segregerar människor kan få. Jag syftar självfallet på Förintelsen, men även apartheid i Sydafrika, segregerat USA, diskriminering av minoriteter i bla Ryssland, kastsystemet i Indien. Allt grundat på klassificeringar. Indelningar. System. Vad är det som skiljer oss människor åt? Vilken roll spelar egentligen hudfärg, språk etc? Är det verkligen färger som skall avgöra om det är så att vi är bra eller dåliga människor, värda eller ovärda en viss behandling och respekt.
Jag tror inte på människors lathet och simpla tänkande. Jag vägrar att låta en viss typ av enkelhet styra mitt sätt att tänka. Jag är nog enklare än så. Jag tror på alla människors lika värde. 
Jag blev, för väldigt längesen nu, inspirerad och tagen av en persons enkla drömmar. En individ som kunde uttrycka sin önskan för en större skara åhörare. Jag hoppas att han inte talade inför döva öron. Ett citat taget ur det denne talare sa;
"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character." (Martin Luther King)


Låt oss göra den drömmen sann. 

2 kommentarer: