torsdag 23 juni 2011

Dagens mat

Dagens mat blir alltid lite lidande när det bara är jag som är hemma till middag.
Jag älskar att laga mat när vi är fler som äter, men för mig själv brukar jag slarva.
Detta brukar sluta med en livlig debatt som jag för med mig själv. Idag blir det god mat och nyttig mat som vann!
Ugnstillagad lax med tomater. Röda linser, ett ägg och gröna ärtor. Enkelt för allt görs i princip av sig självt och nyttigt.
Bättre det än tre-fyra mackor med smör på som var vad den förlorande sidan ville bidra med.


På med tomaterna efter halva tiden


Ugnsbakad lax
Ugnen - 225°
sätt in ugnsformen med en klick smör i så att formen värms. När smöret slutat prata, lägg i laxfilén, ca 1 per person. Krydda efter behag, rekommenderar lite paprika och lite chili. 
När laxen har varit inne ca 10 min (tinad eller 14-15min -otinad) släng på tomaterna, gärna körsbärstomater eller liknande. Både hela och halva. Om det behövs klicka lite mer smör. 
Fisken brukar vara klar efter ca 20-25min beroende på storlek etc. Servera med kokad potatis,blomkål eller röda linser och sallad till. 
Smaklig måltid!




Färdigt att avnjutas!




Ha en fin dag och en trevlig och glad midsommar!

1 kommentar: